Latin American Electroacoustic Music Collection

Ricardo Dal Farra, SP4, 1989
(Argentina)



Recording time: 14 min 40 s.
Instruments: For electronic musical instruments controlled by computer in real time (or tape)
Recorded at: Estudio de Música Electroacústica. Buenos Aires, Argentina.
Remarks: Commissioned by Fundaçao Bienal de São Paulo, Brazil, to be performed during the "XX Bienal Internacional de Artes de São Paulo".

Other resources available:
- Biography of Ricardo Dal Farra
- Compositions by Ricardo Dal Farra

About this composition:

"SP4" is a (live or tape) interactive computer music work composed by Ricardo Dal Farra in 1989.

Synthetic and digitized acoustic sounds were processed through digital units to obtain delayed, transposed, and reverberated versions of the original material. None equalization, editing or overdubs were done after the live recording of the piece.

Complex rhythmic variations, even on the conga soloist part, were controlled by indirect manipulation of the sounds events through the computer.

This tape version was performed by the author using an interactive computer system to control, in real time, one sampler and two small FM synthesizers. The conga sounds are all sampled.

This composition was commissioned by the "XX Bienal Internacional de Artes de São Paulo 1989", Brazil, where was premiered on November 25 of 1989.

Acerca de la obra:

"SP4", para computadora e instrumentos musicales electrónicos controlados en tiempo real, fué compuesta por Ricardo Dal Farra en 1989.

Todos los sonidos fueron generados y procesados en tiempo real. Ningún tipo de proceso de post-producción (ecualización, edición, sobregrabación, etc.) fué aplicado luego de la grabación en vivo de la obra. Las complejas variaciones rítmicas, aún durante el solo de conga, fueron siempre controladas desde la computadora, a partir de una manipulación indirecta de los eventos sonoros.

Esta grabación fué realizada por el autor empleando un sistema interactivo basado en una computadora, a través de la cual se controla en tiempo real a un "sampler" y a dos sintetizadores de FM. Los sonidos digitalizados y los sintéticos fueron procesados mediante unidades digitales que permitieron obtener versiones retrasadas, transpuestas y reverberadas del material original.

Todos los sonidos de conga fueron previamente digitalizados, y no se utilizaron instrumentos acústicos reales durante la grabación de "SP4".

Esta composición fué realizada a partir de un encargo de la "XX Bienal Internacional de Artes de São Paulo 1989" de Brasil, donde fué estrenada el 25 de noviembre de ese mismo año.

Index: