Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

Alberto Villalpando

(Bolivia)

Interview with Alberto Villalpando (audio)
Interview with Alberto Villalpando (audio)
[En español...] Alberto Villalpando (b. La Paz, Bolivia, 1942) is considered one of the main driving forces of contemporary music in his country, Bolivia.

He began experimenting with electroacoustic music in Buenos Aires, Argentina, at the National Conservatory of Music in 1962 and later at CLAEM - Instituto Torcuato Di Tella in 1963 and 1964. During this time, he created works with Miguel Angel Rondano, including the sonorization for an exhibition by painter Carlos Squirru in 1963 and La Muerte in 1964, both for tape.

After returning to Bolivia in 1965, he continued to work with tape techniques. In 1970, Villalpando composed two mixed pieces, Mística No. 3 for double string quartet, French horn, flute, double bass and tape, and Mística No. 4 for string quartet, piano and tape. Both pieces make use of the same tape portion produced with a Synthi synthesizer.

While in a symposium in Italy, Villalpando met Belgian composer Leo Küpper, who invited him to work at his personal electronic music studio. Villalpando then travelled to Belgium, where he composed his tape piece Bolivianos...! in 1973.

During the mid '70s, Villalpando composed Yamar y Armor, ballet music for voice, tape and orchestra with texts by Blanca Wiethüchter. He included tape recorded electroacoustic sounds combined with the orchestra in the first and third act, while the second act starts with a long tape "solo."

Later he began to explore the possibilities of MIDI and composed Desde el Jardín de Morador in 1990 and De los Elementos in 1991.

Between 1996 and 1997, Villalpando composed Qantatai for chorus, narrators and electronic sounds. During 2002, he composed La Lagarta, a 70-minute ballet work in three acts for narrators and electroacoustic sounds, based on texts by Blanca Wiethüchter. Also from 2002 is his Piano 3 for piano and two synthesized pianos.

(Last update by RDF: January, 2005)

En español :

Alberto Villalpando (La Paz, Bolivia, 1942) es considerado una de las principales voces en el contexto de la creación musical contemporánea boliviana.

Villalpando comenzó sus experiencias musicales con medios electraocústicos en Buenos Aires, Argentina, primero en el Conservatorio Nacional de Música alrededor del año 1962, y más tarde como becario del Centro Latinoamericano de Altos Estudios Musicales (CLAEM) del Instituto Torcuato Di Tella durante el bienio 1963-1964. Durante esos años compuso algunas obras junto con Miguel Angel Rondano, como la sonorización que realizaran para una exposisición del pintor Calos Squirru en 1963, y La Muerte, en 1964, ambas para cinta.

De regreso en Bolivia en 1965, Villalpando continuó experimentando y trabajando con grabadores. En 1970 compuso dos obras mixtas: Mística No.3 para doble cuarteto de cuerdas, corno, flauta, contrabajo y cinta, y Mística No.4 para cuarteto de cuerdas, piano y cinta. Ambas piezas utlizan la misma parte de cinta, elaborada con un sintetizador Synthi.

Años después, durante un simposio en Italia, Villalpando conoció al compositor belga Leo Küpper quien lo invitó a trabajar en su estudio de música electrónica. Villalpando viajó entonces a Bélgica donde compuso su obra para cinta Bolivianos...! a mediados de los años '70.

También de los años '70 es Yamar y Armor, música para ballet con textos de Blanca Wiethüchter que incluye sonidos electroacústicos grabados en cinta junto a las partes de orquesta durante el primer y el tercer acto, además de un segundo acto que comienza con un extenso solo para cinta

Villalpando comenzó en los años '80 a explorar las posibilidades del MIDI, componiendo Desde el Jardín de Morador en 1990, y De los Elementos en 1991.

Entre 1996 y 1997 compuso Qantatai para coro, narradores y sonidos electrónicos; y durante el 2002: La Lagarta para narradores y sonidos electroacústicos, una extensa pieza musical en tres actos para ballet, basada en textos de Blanca Wiethüchter. También de 2002 es su obra Piano 3 para piano y dos pianos sintetizados.

(Última actualización: RDF, enero de 2005)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL