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Joaquín Orellana

Humanofonía, 1971

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Joaquín Orellana (Guatemala), Humanofonía, 1971 (video)
Joaquín Orellana (Guatemala), Humanofonía, 1971 (video)
[En español...]  Humanofonía I ("Humanophony"), by Guatemalan composer Joaquín Orellana, provides a fascinating look at human voices. It was created in Guatemala in 1971, and is the first in a series of pieces grouped under the generic name of Humanofonías.

This version includes sounds of rejoicing, screams, sobs, prayers, indigenous words, etcetera... [it is] done with combined ambient sounds, as well as a poem by Julio Fausto Aguilera (also Guatemalan), spoken in the middle of the piece. The effect is irregular but essential.

At times, the piece barges in on the unconscious, penetrating sharply into the ear.
Its dark architectonic vision of the universe evokes the prisons drawn by Piranesi.
Orellana infuses an ethnographic document with a powerful compassion for humanity, within this unusual context.

(Adapted from the text by Julio Novoa [Montevideo's daily newspaper La Mañana]; sent by Joaquín Orellana, 2004)

En español : 

Humanofonía I, del guatemalteco Joaquín Orellana, da una visión fascinante de las voces humanas. Fue realizada en Guatemala en 1971, siendo la primera de una serie de composiciones agrupadas bajo el nombre genérico de Humanofonías.

La presente versión incluye algarabías, gritos, llantos, rezos, lamentos, vocablos indígenas, etcétera; ... [está] hecha con sonidos ambientales combinados, además de un poema de Julio Fausto Aguilera (también guatemalteco), dicho en medio de la obra. El resultado es irregular pero imprescindible.

Por momentos, se proyecta en el inconsciente penetrando incisivamente en el oído. Evoca las Cárceles del dibujante Piranesi, por su sombría visión arquitectónica del universo. Orellana une al documento etnográfico una poderosa piedad por lo humano, dentro de este contexto fuera de lo común.

(Adaptado del texto de Julio Novoa [del diario La Mañana de Montevideo]; enviado por Joaquín Orellana, 2004)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL